söndag 28 maj 2017

Mors dag och lite tankar om min mamma...





Idag ska alla fina mammor firas i Sverige.
Å jag med dem.
Maxi har precis skickat ett sms där hon grattar mig.
Tyvärr kan hon inte följa med Mini och Midi i eftermiddag för hon jobbar kväll och börjar 16.00.
Midi slutar 16.00 så dom kommer direkt efter hennes jobb.
Vad jag förstått så ska barnen köpa med sig något vi ska äta.
Sen får jag se vad som händer.

Min egen mamma har varit död ca 4 1/2 månad nu.
Det känns fortfarande lite konstigt att tänka att hon inte längre finns.
Hade min mamma fortfarande varit vid liv så hade jag inte skickat något morsdagskort till henne då hon inte ville veta av mig.
Det är en sorg i sig.
Då när hon fanns men valde bort.
Att ingen av vare sig barn eller barnbarn var så viktig att hon ville ha kontakt.
Jag har läst klart hennes dagböcker och nu återstår bara att bränna dem.
Jag vill inte ha hennes ord kvar, dom är alltför destruktiva, man blir sårad och ledsen när man läser dem.
Jag vill absolut inte att de finns kvar så mina barn en gång ska läsa dem.
Nej det vill jag inte utsätta dem för.

Nu i sommar ska jag gå bort till första grillplatsen vid sjön, tända en eld och bränna upp dem.
Det är sagt att Beda ska följa med och hjälpa mig men kan hon inte så gör jag det själv.
Rent psykologiskt är det en ritual som kan ge frid i sinnet att bränna upp något.
Man brukar känna en lättnad efteråt.
Jag har gjort liknande förr men i mindre skala.

Jag har fotografier kvar och mina minnen av henne, på gott och ont.
Hittade ett superfint foto av mamma när hon precis var nyskild från min pappa.
Hon strålar från det fotot och är oerhört vackert.
Det var innan bitterheten tog överhanden.
Jag är glad att jag har det fotot.
Bitterheten vill jag dock bara glömma, den gör människor väldigt ful!

Nåväl hon finns inte längre.
Å det är på något vis skönt för jag slipper grubbla över varför hon aldrig vill ha kontakt med mig.
Nu vet jag att det aldrig mer kommer att finnas en möjlighet till kontakt.

Mamma lärde mig någonting mycket viktigt.
Hur jag inte själv vill vara som mamma.
Så jag är inte som henne.
Jag har tre underbara barn som jag har en härlig och kärleksfull kontakt med.
Och jag kommer att fortsätta ha samma fina kontakt med dem resten av mitt liv.
Midi sa något gulligt till mig när vi var på kalaset hos finaste Pappelino förra helgen.

-Mamma när du blir riktigt gammal och inte kan ta hand om dig själv ska du flytta hem till mig för jag vill inte att du ska hamna på ett hem.

Rart, eller hur?

Så det jag är mest nöjd med i mitt liv är den fina relation jag har med mina barn.
Att jag bröt mönstret som både mamma och min mormor bar på.
Jag valde ett annat liv för mig och mina barn än dom gjorde.
Medvetet!

Nä nu ska jag dricka kaffe, bädda sängen, dammsuga (blev inte gjort igår då jag helt glömde bort det) och duscha.
I eftermiddag kommer Mini och Midi och ska fira sin bästa mamma.
Det ska bli härligt!

Ha det bäst alla fina!

Kramen om!




10 kommentarer:

  1. Ha en härlig Morsdag🌼🍀
    Här i Finland hade vi morsdag redan den 15.5
    Kram❤

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade en jättefin morsdag!

      Kram

      Radera
  2. Skönt för dig att du inte har gått i samma fotspår som din mor. Du verkar ha en bra relation med dina barn. Å det är ju så det ska vara mellan barn och föräldrar. =) Önskar dig en Glad Mors Dag!
    Kram ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag har en underbar relation med barnen och att jag skulle följa i mammas fotspår fanns aldrig på skalan.
      Det visste jag redan som ganska så liten.

      Kram

      Radera
  3. Jag började nästan gråta när jag läste ditt inlägg. Så mycket smärta du måste ha burit/bär men ändå har du lyckats bryta mönstret. Så himla starkt gjort! Underbart att läsa om din fina relation till dina barn och det är ju verkligen värt allting!
    Bra med den där brännritualen tror jag. Svårt att förstå hur en mor kan bli sån men nu behöver du inte grubbla längre. Stor kram till dig! <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det har alltid varit en mycket stor och smärtsam sorg genom mitt liv.
      Men jag bröt som sagt hennes mönster och det är jag stolt över att jag gjort.
      Ja, jag tror på den ritualen, ska vara helande på ett sätt.

      Kram

      Radera
  4. Sorgligt att höra ... Men det är verkligen ingen självklarhet att ha bra relationer med sina föräldrar! Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyvärr så är det ju inte det!

      Kram

      Radera
  5. Det måste vara en sorg att haft den mamman du hade. Men du verkar ha så bra relation med dina barn, så skönt att du inte gjorde som hon. Du är stark tror jag. Skickar en bamse kram. 💞💞

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, du har så rätt.
      Det har varit en av de största sorgerna i mitt liv, att ha en mamma som valde bort mig och mina barn.
      Å jag är lycklig över att jag bröt mönstret så att mina barn fått en fin och bra mamma som älskar dem över allt annat på denna jord och gör allt för dem...jag alltså!

      Kram

      Radera